Virtuálna registračná pokladnica

Pre priame odbery tovaru musíme mať v ateliéri pokladňu – kasu. Od 1. marca sme sa stali platcami DPH a mení sa aj zákon o eKase, tak som si to trošku preštudovala, čo to je a čo mám robiť.

Finančná správa zavádza projekt online napojenia všetkých pokladníc na portál finančnej správy – eKasa. Od 1. apríla 2019 sa musia k systému pripojiť všetky novovzniknuté prevádzky a nové pokladnice, všetky ostatné subjekty postupne od 1. apríla 2019 do 30. júna 2019. Od 1. júla 2019 musia byť na systém eKasa celoplošne napojení všetci podnikatelia.

Čo sa týka kasy, má človek 2 možnosti:

  1. Elektronickú kasu a
  2. virtuálnu kasu.

Elektronická kasa (ERP – elektronická registračná podkladnica) je normálna pokladňa, virtuálna kasa (VRP – virtuálna registračná pokladňa) je doklad vystavený cez mobil, tablet alebo počítač. Virtuálna pokladňa môže bežať cez mobil a tablet pomocou aplikácie do mobilu a následne sa doklad vytlačí na minitlačiarni (musíte ju kúpiť), alebo môžete vystavovať aj v počítači cez webstránku a vytlačiť cez riadnu tlačiareň (ktorú asi aj tak máte). Toto už funguje dlhšie, avšak novelou, že všetky kasy musia byť napojené hneď na finančný úrad sa niektoré staršie ERP nedajú napojiť na wifinu.

Dnes najust už prišli 3 ľudia a nemohla som ich obslúžiť. Pre zdravotné problémy som starú kasu ešte neodniesla na “preprogramovanie na DPH”, ale ako som sa dozvedela, preprogramovanie na pár mesiacov by ma stálo skoro toľko, ako nové riešenie a prechod na eKasu. Skontaktovala som sa s pánom Kučerom z minitlaciaren.sk, ktorý mi vysvetlil, čo mám robiť, aby to bolo tip-top a hlavne lacno.

Keďže používame tablet a Wifinu na prácu s objednávkami a so skladom (a počítače máme v inej miestnosti ako tovar), tak pre nás je postup nasledovný:

  1. Najlepšie je kúpiť si minitlačiareň – cez stránku minitlaciaren.sk mi odporúčili najlacnejšiu a najmenšiu KML-58 – vyšla ma 177,50 € s DPH aj s 10 termopáskami. Konkrétne táto funguje len s operačným systémom Android. Ale dajú sa kúpiť inde rôzne tlačiarne k VRP (už od 100€ – len tie sa mi nepáčili dizajnovo) a ako som sa dopočula, budú dostupné aj u mobilných operátorov na splátky, takže to nie je veľká investícia, netreba sa báť.
  2. Treba sa zaregistrovať na finančnej správe a žiadať o pridelenie kódu VRP – na stránke https://vrp.financnasprava.sk/#/registration Netreba sa prihlasovať na tejto stránke (heslo sa predpokladám po registrácií prideľuje – upresním neskôr), stačí vypísať žiadosť, vytlačiť (mne sa neotvoril dokument a zobrazila sa mi čudná ikonka v riadku, kde sa píše www adresa webu. Klikla som tam a zvolila som si možnosť „Vždy otvárat vyskakujúce okná z vrp.financnasprava.sk“ – vyplnila som žiadosť znovu a už sa to aj otvorilo a mohla som vytlačiť), podpísať, naskenovať a ísť na stránku finančnej správy a odoslať v registri formulárov Všeobecné podanie pre FS Nezabudnite priložiť prílohy (podpísanú a neskenovanú žiadosť).
  3. Treba nainštalovať VRP na tablete (alebo/a mobile – môžete mať aplikáciu v rôznych zariadeniach). Aplikácia je zadarmo na Google Play. Bude si to pýtať veci, ktoré dostanem pri registrácii na finančnej správe.
  4. V poslednom kroku treba starú pokladňu zaniesť do servisu, vybrať z neho fiškálny modul, ten zarchivovať. V servise zapíšu do knihy pokladnice, že sa odhlasuje a nakoniec ho treba aj odhlásiť. Za odhlásenie sa platí cca 25€. Minitlaciaren.sk ponúka túto službu tiež, vyberie fiškálny modul z kasy, zašle ho majiteľovi na archiváciu, zároveň odhlási kasu na daňovom úrade a zošrotuje ju.

Pokiaľ máte ERP (elektronickú pokladňu), ktorá sa dá napojiť na eKasu, tak tá sa dá samozrejme využívať aj naďalej, ale máte oveľa viac povinností, napríklad pri archivovaní údajov a servisovaní pokladne.

Čo sa týka iných minitlačiarní, tak sa líšia napríklad v tom, že aká šírka pásky tam ide a či odsekne papier, alebo musíte bloček odtrhnúť. Minitlačiarne však tlačia len z tabletov a mobilov (tam sa používa aplikácia VRP). Na počítačoch môžete tiež vystavovať “bločky”, ale tie musíte tlačiť na normálny kancelársky papier, je to pomalšie a nie je to vhodné pre ambulantný predaj (predsa nebudete počítač a tlačiareň so sebou vláčiť na trhy).

VRP má obmedzenie počtu položiek 2000 ks. Ak potrebujete viac, musíte mať elektronickú pokladňu, ktorá bude do 30. júna v systéme eKasa prerobená na ORP.


Minitlačiareň mám objednanú a idem sa teda registrovať na finančnej správe. Držte palce a budem vás informovať, ako to dopadlo. 🙂

Ďalšie čítanie:

Výhody VRP a ERP si môžete porovnať napríklad pri týchto dvoch zariadeniach: https://www.minitlaciaren.sk/porovnanie/vlastnosti-pokladnic.html?pokladnica%5B%5D=kml-58&pokladnica%5B%5D=euro-50te

Články od Michala Kučeru z minitlačiarne.sk – https://biznisklub.sk/tag/michal-kucera/